Escola Mowgli

Una escola com una casa

Escola Nova XXI

Projectes de l'escola

Escola Nova 21

El projecte Escola Nova XXI va començar l'any 2016-2017 i va durar tres anys. Enguany, l'escola ha creat un Equip Impulsor al centre, que seguirà vinculat als membres fundadors del projecte Escola Nova XXI, per a continuar amb aquesta tasca d'actualitzar i renovar el conjunt del sistema educatiu amb l'infant com a centre de l'aprenentatge.

L'objectiu d'Escola Nova XXI i de tots els centres vinculats, com ara el nostre, és el desenvolupament de competències per la vida per poder donar resposta als reptes individuals i col·lectius. Integra els quatre pilars de l'aprenentatge proposats per la UNESCO, que han de tenir el mateix pes en l'acció educativa.

Aprendre a conèixer: Desenvolupar les eines cognitives necessàries per a comprendre millor el món i les seves complexitats, i per proporcionar una base apropiada i adequada per a l'aprenentatge futur.
 

Aprendre a fer: Desenvolupar les habilitats que permetin a les persones participar efectivament en la societat del coneixement, la qual cosa també suposa saber afrontar situacions complexes i treballar en equip.

Aprendre a conviure: Desenvolupar les actituds i valors que fonamenten els drets humans, la igualtat de gènere, els principis democràtics, el respecte i l'entesa intercultural, el desenvolupament sostenible i la pau a tots els nivells de la societat i de les relacions humanes, perquè les persones i les societats puguin conviure harmònicament.

Aprendre a ser: Desenvolupar capacitats auto-analítiques i socials que permetin que les persones assumeixin les responsabilitats de la llibertat, així com desplegar de manera integral el seu màxim potencial psico-social, afectiu i físic.

Les competències per a la vida, avui, han de tenir en compte dos grans factors: Un món globalitzat, definit per la seva complexitat i interdependència, i els reptes globals que comporta: el desenvolupament sostenible, la pobresa i la iniquitat, els grans moviments de població, la intolerància i la violència, i la desigualtat de gènere; i el canvi tecnològic exponencial, que està transformant les nostres realitats personals, en la nostra interacció amb els altres, en els entorns professionals i en les preses de decisions com a ciutadans.

Let's Plug!

 
letsplug
Projectes de l'escola

Let's Plug!

El Projecte Erasmus+ és un dels programes d'acció de la Unió Europea per a la cooperació en l'àmbit d'ensenyament. Té com a objectius:

  • Desenvolupar la dimensió europea en matèria d'ensenyament a tots els nivells.
  • Promoure una millora quantitativa i qualitativa del coneixement de les llengües i de la cultura de la Unió Europea i fomentar la dimensió intercultural de l'ensenyament.
  • Promoure la cooperació entre centres escolars.
  • Encoratjar les relacions entre alumnes i la mobilitat entre professors de la Unió Europea.

L'Escola Mowgli ha participat diverses vegades en els darrers anys del Projecte Comenius (actualment Erasmus+).

La nostra escola –exercint la tasca de centre coordinador- el juliol de 2015 va presentar un interessant projecte anomenat "Reading meeting point", juntament amb 6 escoles de diferents països, per intentar endegar un nou projecte col·laboratiu. Aquest va ser denegat per manca de pressupost per part del Ministeri d'Eduació.

Durant el curs 2016-17, es va elaborar un nou projecte anomenat Let's Plug! que pretén ser el mitjà per incloure la programació i la robòtica en el dia a dia de les aules. Juntament amb cinc escoles europees més, la nostra escola volia coordinar un projecte innovador i pràctic. De nou se'ns va denegar però aquesta vegada per motius específics que vam poder arreglar i modificar al llarg del curs 2017-18. Finalment, el juliol de 2018, ens van concedir la beca per a dur a terme el projecte Let's Plug! (Connectem-nos!)

Som 6 escoles les que formem el projecte LET'S PLUG

  • Coalbrookdale Primary School: Telford (England - Great Britain)
  • Killury National School: Co. Kerry (Ireland)
  • Zespol Szkolno-Przedszkolny: Brodnica (Poland)
  • CELFF-Colégio Guadalupe: Amora (Portugal)
  • Lasteaed Põngerjas: Narva (Estonia)
  • Fundació Escola Mowgli: Igualada (Catalunya - Spain)

Aquest projecte proposa incloure la Programació i la Robòtica en el dia a dia de les aules i en totes les etapes, des dels 3 anys fins als 12. 

El projecte té una durada de dos anys, en els quals hi ha tot una sèrie d'intercanvis per a formacions i fires expositives, però l'objectiu final és crear un banc de recursos pràctic, penjat en una pàgina web ja operativa, disponible per a qualsevol escola.

Lector

Projectes de l'escola

Projecte Lector

El Departament d'Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura establint com a objectiu estratègic la millora de l'èxit escolar de tots els alumnes. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l'educació bàsica per augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l'hàbit lector dels infants i joves, tenint present que la competència lectora és a la base de molts dels aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

Per assolir aquest objectiu estratègic el Departament d'Ensenyament posa a disposició dels centres orientacions, pautes, assessorament i formació als professors, als equips directius i a les famílies perquè incorporin i sistematitzin estratègies lectores com a eix vertebrador dels aprenentatges, cadascun des del seu àmbit de responsabilitat.

El Pla d'Impuls a la Lectura es va iniciar a l'Escola en el curs 2012-13 i, per tant, aquest curs és el 4t any que hi participem.

Terrabastall

Projectes de l'escola

Projecte Terrabastall

Tradicionalment l’Escola Mowgli ha desenvolupat un treball interdisciplinar relacionat amb el projecte de Sant Jordi. Aquest projecte té com a punt culminant la Festa que se celebra el diumenge més proper a Sant Jordi i es conviden totes les famílies de l’escola a participar-hi. En aquesta Festa es mostra el treball realitzat entorn al tema i hi ha anys que són exposicions, d'altres actuacions musicals o teatrals, d'altres més participatives...

Paral·lelament, el dia de la Festa també s'obsequia a les famílies amb la Revista Terrabastall, la publicació anual de l'Escola Mowgli. En aquesta es plasma en paper el treball interdisciplinar realitzat per tots els alumnes.

Durant la setmana els horaris ordinaris s’aparten i es prepara un horari especial. Dilluns a primera hora hi ha la presentació de la setmana i la resta de matins es fa el “Corremestres”, on cada mestre/a s'especialitza en un tema i el posa en pràctica en els diferents cursos. Les tardes són per activitats especials i on els cursos o cicle es barregen.

Des del curs 2012/13 el projecte el centralitzem en una setmana: “LA SETMANA DE...”. El curs 12/13 va ser la Setmana de la Llengua Catalana; el curs 2013-14 va ser la Setmana de la Cuina; el curs 2014-15 va ser la Setmana de la Por. El curs 2015-2016, vam fer un OlimpiaMowgli, tot un treball interdisciplinar al voltant dels Jocs Olímpics –coincidint que el 2016 se celebraran els Jocs Olímpics a Rio de Janeiro (Brasil). El curs 2016-2017, el vam dedicar a la Màgia i les Matemàtiques i l'any passat sobre la figura de Leonardo Da Vinci, commemorant els seus 500 anys del seu naixement. Enguany, un nou repte ens engresca a seguir amb aquesta proposta educativa tan multidisciplinar.