Reorganització i remodelació dels espais de la Llar i Educació Infantil

A l’escola Mowgli estem immersos en una onada de canvis.

La contínua reflexió pedagògica i inquietud per respondre sempre a les necessitats educatives dels nostres nens i nenes ens ha portat a replantejar moltes de les nostres actuacions. Estem redefinint, doncs, un nou concepte d’escola, basada en l’adquisició de competències. Això implica noves maneres d’interactuar i d’organitzar-se i, per tant, ens crea la necessitat de repensar els espais per adequar-los a la pròpia transformació educativa tenint en compte l’espai que tenim.

Amb aquesta mirada, hem començat una primera fase de reformes a tot l’edifici d'Educació InfantiI, conservant-ne només l’estructura exterior. Hem emprès un projecte de reforma dels espais per tal d’adaptar-los al nostre concepte d’escola. Hem fugit d’una arquitectura rígida i monòtona per generar espais de llibertat, construcció i d'intercanvi. L’equip de mestres hem estat un temps llarg conversant, reflexionant i prenent decisions. Ens hem hagut de documentar, informar i visitar molts altres espais per fer, d’aquest edifici, un bonic somni on poder gaudir i aprendre. Hem escollit tots els elements pensant curosament en tot el què envolta l’educació dels infants, i hem aconseguit un resultat on ens hi sentim com a casa. Hem mirat i remirat el nostre entorn, pensant quina seria la millor manera d’oferir als infants, les famílies i a nosaltres mateixos un espai adequat per a aprendre, construir i viure tot allò tan important que va lligat a l’educació i al benestar de les persones que en formem part.

Concebem l’Escola com un lloc agradable, bonic i motivador que provoca en els infants curiositat i ganes d’aprendre; una escola acollidora, càlida, amable, on predomina el color blanc i la calidesa dels materials orgànics com la fusta i el parquet. Hem apostat per espais versàtils, amb grans portes correderes i que s’adaptin a les necessitats d’aprenentatge i permetin múltiples possibilitats. Espais on els mestres puguin organitzar l’ambient d’acord amb la pròpia concepció educativa, fent les modificacions pertinents i utilitzant recursos en funció de les necessitats de cada grup, oferint sempre propostes que estimulin la creativitat i el pensament crític.

41699952 688675388197589 7946042256148922368 n     41671999 688675284864266 168831148611338240 n

El mobiliari és movible i polivalent, i els materials són curosament triats, creats i distribuïts per tal que els infants els puguin escollir fàcilment, a través de prestatges baixos i oberts, tot oferint la màxima autonomia pels nostres alumnes; les taules agrupades per propiciar les propostes individuals o de grup i espais amples per poder-hi interactuar. També s’ha procurat la convivència del material digital i el tradicional de manera integrada, amb grans parets multimedia i pissarres de guix.

La il·luminació dels espais, la qualitat acústica i de temperatura ambiental també han estat elements claus en la reforma. Totes les aules tenen grans finestrals que permeten hores de llum natural i molt bon aïllament acústic i climàtic.

Hem fet un lloc segur i saludable on els infants s’hi sentin bé perquè tal com va dir el pedagog Francesco Tonucci (Frato) en la conferència L’escola del segle XXI: “Aquí i ara, l’escola hauria de proporcionar un entorn ric. Entrar en una escola hauria de ser un acte educatiu i els espais haurien de ser creats amb el mateix criteri que aplicaríem per decorar les pròpies llars. Una escola on no només prepari els infants per a ser competents a la vida, sinó que sigui un lloc on es visqui i es convisqui a gust, com a casa”.

Estem contents del resultat final, tot i que, el més important encara està per arribar. L’esforç del claustre i les famílies ha estat gran i, a partir d’ara comença un nou repte. Entre tots hem de continuar treballant perquè totes les famílies, i en especial les petites grans persones que dia rere dia omplen les aules de la Llar d’Infants i l’Educació Infantil, continuin omplint de color i de vida aquest gran projecte. Tots i totes hem de gaudir de l’Escola Mowgli descobrint, explorant, treballant i emocionant-nos perquè som una Escola com una casa.

Equip Directiu

Estàs aquí:Escola Mowgli General Escola Reorganització i remodelació dels espais de la Llar i Educació Infantil